Heb je wel eens gehoord van de negativity bias (negativiteitsfout)? Deze “fout” is nog een overblijfsel van onze evolutie. Het veroorzaakt een soort tunnelvisie in onze hersenen wat ons vooral laat focussen op negatieve gebeurtenissen en prikkels. Hierdoor konden onze voorouders risicovolle situaties beter inschatten en daardoor overleven.

In de loop der tijd is onze hersenstructuur dus vooral ingesteld op het verwerken van negatieve informatie. Dit verklaart waarom negatieve gebeurtenissen al snel de positieve overschaduwen. De moeilijkheden die het dagelijks leven ons brengt, leiden ons snel af van het positieve. Tegenslagen, zoals ziekte, relatieproblemen, financiële zorgen, verdriet en/of stress, eisen onze aandacht op en bepalen onze veerkracht in het dagelijks leven. Gelukkig kunnen we onze draagkracht vergroten door ons te focussen op positieve informatie.

Kennis van de negativity bias kan je helpen op een andere manier naar je omgeving te kijken. Veel beschouwen we als vanzelfsprekend, of het nu om liefde, gezondheid, familie of het materiële gaat. Maar voor iemand anders is dat misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Trainen

Aandacht schenken aan het positieve is een vaardigheid die we kunnen trainen. Door middel van dankbaarheid geef je bewust aandacht aan het positieve. Stil staan bij alles waar je dankbaar voor bent is daarom een mooie manier om het evenwicht tussen aandacht voor het negatieve en het positieve te herstellen.

Het aansteken van een kaarsje is bijvoorbeeld een fijne manier om iedere dag even de tijd te nemen om dankbaar te zijn. Zet de kaars of het waxinelichtje op een plek waar hij veilig kan opbranden en neem even de tijd om je tempo te vertragen.

Steek het kaarsje aan en laat je gedachten tot rust komen.

Richt je aandacht vervolgens op alles waar je dankbaar voor bent. De kleine, de grote, de alledaagse of de bijzondere dingen. De positieve, maar misschien toch ook de negatieve gebeurtenissen die je ergens gebracht hebben. Het maakt niet uit… alles is goed. Visualiseer dat bij het opbranden van de kaars je positieve intentie vrijkomt.

De kracht van affirmaties

Een andere fijne manier om positieve dingen sneller op te merken is door gebruik te maken van affirmaties. Affirmaties zijn zinnetjes die je tegen jezelf zegt. Ze zijn gebaseerd op het principe dat je hersenen geloven wat ze vaak zien of horen.

Door je affirmaties regelmatig te herhalen, bevestig je de boodschap en bekrachtig je de uitwerking daarvan in je leven. Een affirmatie die goed past bij het onderwerp van deze blog is:

Elke dag word ik steeds dankbaarder voor wat ik in mijn leven heb

Begin vandaag nog

Door je focus op het positieve te richten leg je nieuwe verbindingen in je hersenen aan. Door dit regelmatig te doen worden deze verbindingen steeds sterker en zullen je hersenen steeds makkelijker voor deze nieuwe verbinding kiezen.

Nieuwe gewoontes blijven beter hangen als je ze onderdeel van een al bestaand ritueel maakt. Een ritueel bestaat vaak uit een aantal handelingen volgens een vast patroon. Zoals bijvoorbeeld het geval is als we opstaan, als we naar bed gaan of als we gaan eten. Kijk daarom eens aan welk al bestaand dagelijks ritueel je deze nieuwe gewoonte(s) toe zou kunnen voegen.

Verdieping

Wil je ook meer aandacht schenken aan de positieve dingen in je leven. Ter aanvulling op deze blog heb ik een werkblad gemaakt met opdrachten die je helpen reflecteren en analyseren. Download het werkblad eerst op je computer voor je het invult. Klik op de link om het werkblad te downloaden: Werkblad 1 Blog Dankbaarheid