GOEDE VOORNEMENS EN UITSTELGEDRAG

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

GOEDE VOORNEMENS EN UITSTELGEDRAG

DE FEESTDAGEN ZIJN INMIDDELS ACHTER DE RUG EN WE KEREN LANGZAMERHAND TERUG NAAR HET GEWONE DAGELIJKS LEVEN. ALLEEN DE NIEUWJAARSBORRELS, DE RESTANTEN VAN ALLE FESTIVITEITEN EN DE GOEDE VOORNEMENS ZIJN ER NOG. HOE LEUK EN GEZELLIG DE FEESTDAGEN OOK ZIJN, VAAK IS DECEMBER DE MAAND VAN HET JAAR WAARIN WE EXTRA GECONFRONTEERD WORDEN MET DINGEN IN ONS LEVEN DIE WE GRAAG ANDERS ZOUDEN WILLEN ZIEN.

Leuke dingen stellen we niet uit, maar met minder leuke dingen hebben we die neiging wel. Het veranderen van onze ongenoegens stellen we dan vaak ook bewust uit tot het nieuwe jaar. We willen namelijk wel veranderen en we weten vaak ook wel wat we moeten doen om te veranderen, maar het is niet altijd even leuk.

Het lijkt met het nemen van goede voornemens wel of we denken dat simpelweg de overgang van het oude naar het nieuwe jaar voldoende is om deze keer onze doelen wel te behalen. Het voornemen om in 2018 nu echt je woning op te ruimen en je huishouden te ordenen klinkt dan ook heel positief. Je wordt je er eventjes bewust van hoe fijn het zou zijn deze doelen te halen.

Als je dit voornemen nu heel concreet gaat maken wordt het al wat minder fijn. Het behalen van je doel zal super zijn, maar de weg ernaartoe kan onplezierig zijn en levert je niet direct een positief resultaat op. Bovendien kan je onzeker zijn of je wel over de capaciteiten beschikt die nodig zijn om je doel te bereiken. Door al die factoren stellen we datgene uit, waarvan we weten dat het goed voor ons is.

De Donkere Speeltuin

Tim Urban, een ervaringsdeskundige op het gebied van uitstellen, schrijft daar verhelderende blogs over op zijn website “Wait but why” (Link https://waitbutwhy.com).  Hij stelt dat alle volwassenen een brein hebben dat rationele beslissingen neemt en weet welke beslissingen op de lange termijn goed zijn. Het brein van uitstellers leeft alleen samen met het Onmiddellijke Beloningsaapje.

Het brein wat rationele beslissingen maakt weet niet hoe het om moet gaan met dit aapje, dus beland de rationele beslissingsmaker vaak in de Donkere Speeltuin. Dit is een plek die uitstellers goed kennen. Hier vinden vrijetijdsactiviteiten plaats op tijden dat deze activiteiten helemaal niet plaats mogen vinden. Het aapje denkt namelijk alleen maar aan het heden. Als je honger hebt eet je, als je moe bent ga je slapen en als je verder niets moeilijks doet dan ben je een behoorlijk succesvolle aap.

Het probleem is dat het brein van de rationele beslissingsmaker in de mensenwereld leeft en dus verder moet denken dan onmiddellijk plezier. Dit lukt vaak pas als het Onmiddellijke Beloningsaapje geconfronteerd wordt met het Paniekmonster. Dit schijnt het enige te zijn waar het aapje bang voor is. Op dat moment kan het brein het weer overnemen. Maar vaak is het dan al te laat en levert het minder goed werk af door tijdgebrek en stress.

Het grappige is dat de Donkere Speeltuin onder veel namen bekend staat. In een blog die ik recent op mijn Facebook pagina heb geplaatst beschrijft een dokter hoe zijn cliënten met ADHD niet over een innerlijke klok lijken te beschikken. Voor hun zijn er twee tijden, namelijk Nu en Niet Nu. Dit besef komt pas als Niet Nu ineens wel Nu wordt. Ze ervaren een gevoel van tijdloosheid en worden gedreven door nieuwsgierigheid naar alle informatie die er in de wereld te vinden is. Ze ervaren impulsen waar ze zichzelf in kwijtraken. De Donkere Speeltuin wordt door deze dokter als de Twilight Zone of La-la land omschreven. Wat voor naam je er ook aan geeft, deze plek is vaak tevens herkenbaar voor mensen zonder ADHD.

Opruimcoach Blog - Uitstelgedrag

Tips om uit De Donkere Speeltuin te blijven en jouw doel te bereiken

Het lijkt of wij met onze goede voornemens ook in De Donkere Speeltuin, Twilight Zone of La-la land belanden. Soms komen we daar het Paniekmonster tegen, waardoor we ineens weer even onder druk gaan presteren om een aankomende crisis af te wenden. Maar we halen niet het maximale uit onszelf en daar ligt tevens onze oorspronkelijke bron van ongenoegen. We kunnen namelijk veel meer succes behalen dan alleen het afwenden van crisissen.

Hou je aan de volgende tips en je kansen om dit jaar wel je goede voornemen te verwezenlijken stijgt aanzienlijk:

  • Kies één voornemen. Het duurt namelijk een tijd voordat een nieuwe gewoonte inslijt en je deze kan implementeren in je dagelijks leven.
  • Besteed een flinke hoeveelheid tijd aan het visualiseren van je voornemen. Maak het echt. Hoe ziet het eruit? Hoe voelt het? Welke voordelen brengt het met zich mee? Hoe voel je je als je jouw doel bereikt hebt? Maak een moodboard van je doel of van het positieve gevoel, zoek een liedje dat je aan jouw doel laat herinneren of zoek een andere inspiratiebron die past bij jouw motivatie.
  • Bekijk vervolgens zorgvuldig welke stappen nodig zijn om je doel te bereiken. Niets werkt zo motiverend als het behalen van je tussendoelen. Hiermee stem je het Onmiddellijke Beloningsaapje namelijk ook tevreden. Zorg dus dat je tussenstappen meetbaar zijn. De woning opruimen is niet goed meetbaar. Maar het opruimen van de woonkamer en daarna verder gaan met de entree is wel meetbaar. Werk de tussenstappen uit op een manier die goed bij jou past. Bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, een komische strip of simpelweg door het opschrijven van de tussenstappen. Als je snel afgeleid bent is het heel belangrijk dat je per tussenstap weet waarom je deze stap neemt. Maak je doelen en je tussenstappen daarom zo visueel mogelijk. Hang je doelen en planning in het zicht. Maak gebruik van Post its en digitale reminders. Werk bijvoorbeeld met EverNote Sticky Notes.
  • Stel per tussenstap een realistische deadline. Plan vervolgens de eerste stappen meteen in je agenda in. Als je geplande tijdspanne goed blijkt te zijn kan je de rest van de tussenstappen inplannen. Maak gebruik van handige to do lijsten, zoals bijvoorbeeld op Tuxx te vinden zijn.
  • Deel je goede voornemen met anderen. Dit werkt motiverend en vergroot je kans op succes. Je kan ook een opruimmaatje zoeken waar je je ervaringen mee kan delen.
  • Beheers de impuls om te gaan shoppen voor kasten, opbergers en andere leuke organizing producten. Vaak strand het goede voornemen namelijk zodra alle producten gekocht zijn. Ruim eerst op en geef je spullen een vaste plaats die bij jouw levensstijl past. Als finishing touch kan je dan, waar nodig, je nog uitleven met opbergproducten.
  • Blijf je tegen weerstand of andere problemen aanlopen? Schakel hulp in van een opruimcoach of een andere deskundige op het gebied waar jij tegen aanloopt.

Nu-Opgeruimd Wonen 
Auteur: Mirjam Wijnands
Illustraties: Jasmijn Wassenburg

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
2018-06-28T11:00:27+00:00januari 4th, 2018|0 Comments

Leave A Comment